Articolul lunii martie 2021! Manu Foșalău-un reprezentant de aur al tinerilor geografi

31.03.2021 12:23

 

Articolul lunii martie 2021 îl are ca protagonist pe Manu Foşalău, un tȃnăr din Iaşi, care a reuşit să îmbine perfect pasiunile pentru pian şi geografie. Ȋn acest sens, Manu a obținut numeroase Premii şi Mențiuni la Olimpiada Națională de Geografie, dar de departe cel mai important rezultat îl constituie medalia de aur obținută la Olimpiada Internațională din Quebec (Canada).

Geograf cu mintea, pianist cu sufletul, încerc întotdeauna să armonizez ceea ce înseamnă utilul și plăcutul în viață. Am terminat Colegiul Național Emil Racoviță din Iași și da, acolo mi-am fructificat pasiunea pentru geografie. Concursuri, olimpiade, emoții, competiție, ambiție, aprofundare, dezamăgire, perseverență, sprijin, cont propriu, încurajare, sacrificii și apoi, bineînțeles, laurii, deci cam tot ce presupune a fi pasionat de un anumit domeniu. Cu greu mă gândesc că perioada liceului se îndepărtează și acum iată-mă deja terminând Facultatea de Geografie din Iași, în ultimul semestru al ciclului de licență. Mai demult mă vedeam la vârsta asta adult, pe picioarele mele, gestionând cu lejeritate orice fel de responsabilitate, dar acum parcă aș vrea să întârzii acel moment. Ca hobby, deși e prea puțin spus, cânt la pian de peste 10 ani și am trecut cam prin toate genurile: clasic, rock, iar în prezent mă ocup de jazz.

 

Pasionat de geografie de la vȃrstă fragedă

Cum am spus, la liceu doar am aprofundat această pasiune. Geografia (sau ce credeam eu pe atunci că presupune ea) a început să îmi placă încă de pe la 4-5 ani. Adoram să mă uit pe hărți, nu știam exact de ce, dar îmi petreceam ore întregi privind munții, câmpiile, orașele, ulterior creându-mi și eu propriile hărți. Evident că le învățam involuntar, lucru care m-a ajutat mai apoi nu doar prin cunoștințele acumulate, ci și prin dezvoltarea memoriei vizuale.

Rezultate excepționale la olimpiade şi concursuri

Am să le iau în ordine cronologică (pentru un mai mare impact): Premiul al III-lea la Concursul Terra-etapa națională (2013), Mențiune la Olimpiada Națională de Geografie (ONG)-Bacău (2014), Mențiune Specială la ONG-Cluj-Napoca (2015), Premiul al II-lea la ONG-Sibiu (2016), Premiul al III-lea la ONG-Oradea (2017), Medalie de Argint la Balcaniada de Geografie- Ruse-Slovenia (2017), Mențiune la ONG-Braila (2018), Medalie de Aur la Olimpiada Internațională de Geografie, Quebec, Canada (2018). De asemenea, am obtinut multe alte premii la nivel județean.

 

Medalia de aur la Olimpiada Internațională din Canada!

 

De la Concursul Terra la Olimpiada Internațională, am trecut cam prin toate. De la prima etapă națională a olimpiadei la care am participat am aflat ce e acest concept utopic, superior, științifico-fantastic, de „Olimpiadă Internațională”. Chiar am avut-o pe Aura Amironesei, din Iași, în anul acela, care s-a calificat la iGeo, lucru care mi s-a părut extraordinar. Cu fiecare ONG aflam câte ceva despre ce presupune proba de baraj de calificare pentru iGeo și Balcaniadă și despre cât de pregătit trebuie să fii că să-i faci față. Totuși, m-am ambiționat, am participat și eu la această probă orală și scrisă în limba engleză, unde mai întâi m-am clasat printre ultimii, apoi al optulea, când am participat la Balcaniadă, iar apoi al treilea, când m-am calificat la iGeo. Parcursul meu a fost unul ascendent și se spune că asta înseamnă succesul: să fii perseverent și să urci treptat. Nu pot descrie fericirea pe care am simțit-o când mi s-a strigat numele printre cei calificați la fiecare dintre cele două olimpiade între țări și am urcat pe scenă cu imnul României pe fundal.

Drumul până la aur a fost presărat de activități geografice, învățat, fel de fel de materiale, mai multe zile de pregătire cu familia Fiscutean, care și ele îmi vor rămâne mult timp în memorie, iar iGeo în sine a fost o experiență de neuitat. Am cunoscut copii de vârsta mea din toate colțurile lumii, de la Finlanda până în Brazilia și din Nigeria până în Nouă Zeelandă. Bineînțeles că fiecare aveam mentalități diferite, dar eram mai asemănători decât m-aș fi așteptat, ne reunea nu doar geografia, ci mai degrabă vârsta tinereții. Ba chiar cu unii țin și astăzi legătura. Chiar dacă toate probele au fost individuale, am făcut o echipă deosebită cu Bianca  Solomon, Omar Hamod și Andrei Sandu, clasând România pe primul loc din cele 50 de țări participante, cu trei medalii de aur și una de argint. Faptul că am obținut aurul a fost peste puterile imaginației, dar până la urmă este un fapt real rezultat din muncă de câțiva ani de zile. 

Sprijin continuu în realizarea performanței

Fără îndoială, părinții și doamna profesoară Mihaela Lesenciuc m-au sprijinit cel mai mult. Părinții pe plan personal, doamna profesoară pe plan geografic, didactic. Fără pregătirea dumneaei pentru olimpiadă, nu ajungeam nici pe de parte aici. Nu m-a învățat doar geografie, unități de relief, capitale și așa mai departe, ci și cum să gândesc geografic, cum să rezolv probleme, cum să mă descurc și cum să învăț de unul singur mai ușor. Tot ei m-au susținut, mai ales în ultimii ani, și să îmi urmez pasiunea pentru restul vieții și să merg la Facultatea de Geografie.

Student la Facultatea de Geografie din Iaşi

Am ales sa continui acasa, pentru că am toate posibilitățile aici. Multă lume s-a mirat că am rămas în România, darămite tocmai la Iași. Nu-mi doresc să plec de aici și după trei ani petrecuți la această facultate pot spune că am ales calea cea mai potrivită pentru mine. După, orizonturile sunt mai largi decât s-ar crede. Mai ales pentru cei cu adevărat interesați. Cel mai mult mi-aș dori să rămân în învățământ, dar opțiunile se încadrează și la firme de GIS, administrații de organizare și planificare a teritoriului, etc.

,,Dragi tineri: nu vă limitați la nimic!”

Deja „faceți cu pasiune ceea ce faceți” a devenit un clișeu și am spus-o de prea multe ori, așa că de data asta aduc în discuție altceva. Atunci când studiați, luați-o ca pe ceva făcut din plăcere, nu din obligație, luați-o ca pe un „hai să mai aflu ceva nou” și nu vă limitați la ceea ce vă dă profesorul de învățat. De fapt, nu vă limitați la nimic. Aprofundați un subiect până când vă simțiți încrezători, fără să cădeți în extrema cealaltă. Nu uitați că geografia nu înseamnă cifre, capitale, steaguri și denumiri de bazine carbonifere. Geografia înseamnă rezolvarea problemelor lumii contemporane!

Autor: Andrei BRISC

Buletin informativ

Înscrieți-vă la buletinul nostru informativ:

Contact

Contact

Andrei BRISC Zalau / Cluj-Napoca 0732606983 andrei.brisc01@gmail.com contact@geoandrei.com